Din cauza finanțării insuficiente, nu există posibilitatea de a asigura accesibilitatea serviciilor școlare cu program complet în școlile de învățământ general din municipiul districtual Panevėžys și municipiul districtual Šiauliai. Pe parcursul proiectului, vor fi implementate măsuri pentru educație incluzivă, dar și se vor face investiții și vor fi create activități care vor îmbunătăți condițiile de învățare ale elevilor supradotați și cu potențial ridicat. Se va acorda atenție dezvoltării potențialului copiilor supradotați prin crearea de programe și activități individualizate, precum și pentru copiii proveniți din medii de risc social, care se confruntă adesea cu excluziune socială și lipsă de resurse financiare. Problemele copiilor cu tulburări emoționale și comportamentale vor fi abordate prin consolidarea sprijinului psihologic și adaptarea mediului educațional la nevoile acestora. De asemenea, se preconizează îmbunătățirea integrării sociale a copiilor imigranți prin reducerea barierelor lingvistice și culturale și promovarea înțelegerii interculturale.
Școlile duc lipsă de sprijin educațional și de specialiști în educație non-formală, prin urmare, nu există posibilitatea de a oferi servicii școlare de înaltă calitate, cu program complet. Activitățile proiectului sunt, de asemenea, axate pe creșterea competențelor specialiștilor, îmbunătățirea infrastructurii educaționale și implicarea tuturor copiilor, asigurând oportunități egale de învățare, creare și dezvoltare. Pe parcursul proiectului, școlile vor angaja lideri de grup (educatori experți) care vor asigura nu numai supravegherea elevilor, ci și ajutor la teme, îi vor însoți la activități de educație non-formală și vor desfășura activități în aer liber. În cadrul proiectului, se vor îmbunătăți calificările specialiștilor care lucrează cu elevi cu nevoi educaționale speciale (CES) și se vor oferi activități educaționale și terapeutice pentru copiii cu CES.
Fondurile proiectului vor finanța salariile liderilor de grup, ale profesorilor și ale specialiștilor în sprijin educațional, vor consolida competențele specialiștilor în sprijin educațional și ale profesorilor care lucrează cu copii cu CES, vor organiza cursuri educaționale și terapeutice pentru copiii cu nevoi educaționale speciale (hipoterapie, terapie canină, activități în aer liber, artă și altele), vor organiza sprijin și cooperare între familii și comunități. Se preconizează achiziționarea de echipamente senzoriale, echipamente informatice, mobilier, instrumente educaționale și alte bunuri necesare pentru furnizarea de servicii de calitate în modelul școlar cu program complet.
Acest proiect va contribui semnificativ la dezvoltarea educației incluzive în districtul Panevėžys, asigurând asistență de înaltă calitate și accesibilă elevilor, familiilor acestora și specialiștilor în sprijin educațional.
Perioada de implementare a proiectului este iunie 2025 - iunie 2028.
Mai multe informații despre proiect pot fi furnizate de managerul de proiect Jurgita Vaitiekūnienė, directorul Centrului Educațional Districtual Panevėžys, tel. +370 611 29 954.
Serviciul de Informații al Administrația municipalității districtuale Panevėžys